Failowship

Karty Failowship „Dam radę!” Fundacji Dobra Porażka to wbrew pozorom karty sukcesu… bo jak nazwać narzędzie, które uczy dzieci patrzenia na swoje niepowodzenia wielowymiarowo i z różnych perspektyw? Ba! Jak nazwać narzędzie, które uczy wnioskowania, poszukiwania i krytycznego myślenia? Wreszcie, jak nazwać narzędzie, które motywuje do działania, samodoskonalenia i poszukiwania rozwiązań? Pozornie kilka kartoników, a naprawdę nieskończenie wiele zastosowań, a w efekcie realizacji celów.

Moja pierwsza styczność z kartami Failowship miała miejsce prawie rok temu. Były to karty w wersji dla dorosłych, jednak ich forma i sposób w jaki zachęcały do analizy był zaproszeniem do wykorzystania ich w pracy z najmłodszymi. Po dokonaniu mojej autorskiej „adaptacji” zaczęłam wykorzystywać je w codziennej pracy z dziećmi podczas zajęć TUS oraz socjoterapii, dlatego też z ogromną radością przyjęłam wiadomość, że narzędzie będzie walidowane do potrzeb dzieci właśnie, przez zespół profesjonalistów. Znając skład tej ekipy byłam spokojna o końcowe rezultaty i nie zawiodłam się J

Kilka tygodni temu dostałam gotowe narzędzie – duże i ciekawe graficznie karty do pracy
z najmłodszymi, ale pewnie i ci starsi z przyjemnością z nich skorzystają. Pierwsze co rzuca się w oczy to oprawa – ilustracje wykonane przez Ulę Lizak są proste, a zarazem pełne treści. Dla dziecka nie potrafiącego czytać – symboliczne, a jednocześnie nie-infantylne, dzięki czemu skorzystają również  starsi uczestnicy rozmów. Stonowane kolory, wyrazisty kontur, drukowana czcionka oraz matowy papier to atrybuty, które docenią uczniowie ze specjalnymi potrzebami.

Same narzędzie, wykorzystywane w codziennej pracy, to wg mnie brakujący element programów kształtujących kompetencje społeczne dzieci i młodzieży w erze wyścigu szczurów i ideologii sukcesu. Karty uczą nie tylko mierzyć się ze swoimi potknięciami, ale co najważniejsze spoglądać na nie jak na swoiste lekcje. Uczą myślenia przyczynowo-skutkowego, patrzenia z wielu perspektyw, wyciągania wniosków, analizowania, uczenia się na błędach innych, ale… przede wszystkim uczą rozmowy. Wymagają od uczestników zatrzymania się, dostrzeżenia drugiego człowieka, wsłuchania się w to, co ma do powiedzenia, a to umiejętności bezcenne.

Na szczególną uwagę zasługuje dodatkowe wsparcie ze strony Twórców projektu – Teresy Ulanowskiej, Uli Lizak oraz Jarka Łojewskiego. Po zalogowaniu na stronie Failowship.pl oferują oni dodatkowe „atrakcje” – spotkania on-line, platformę pomysłów czy dodatkowe pomoce do pracy, dzięki czemu jedynym ograniczeniem do pracy z kartami będzie wyobraźnia użytkowników.

Podsumowując, z całego serca polecam i zachęcam nie tylko do zapoznania się, ale przede wszystkim do wykorzystania kart Failowship „Dam radę!” w swojej codzienności – nie tylko nauczycielskiej czy terapeutycznej, ale też rodzicielskiej, bo wartości, które ze sobą niosą są ponadczasowe.

Tereso, Ulu, Jarku – dziękuję za Waszą pasję, pomysł i realizację!!! Dobra robota!!!

dr Magdalena Hinc-Wirkus, pedagog specjalny, oligofrenopedagog, terapeuta SI, logopeda