Wsparcie w budowaniu odporności psychicznej dzieci w obszarze radzenia sobie z trudnościami
Karty Failowship „Dam radę!” to narzędzie wspierające w rozmowach o niepowodzeniach, wyzwaniach i sukcesach, oparte o koncepcję psychologii pozytywnej. Przeznaczone są do pracy z młodymi ludźmi w wieku od przedszkola do około 14 roku życia. Stworzone zostały jako narzędzie, którym dorośli pracują razem z dziećmi. W trakcie roku ich tworzenia przetestowane zostały przez kilkadziesiąt osób – nauczycieli, psychologów czy terapeutów.
Dlaczego warto rozmawiać z dziećmi o niepowodzeniach?
Dzieci bardzo często, kiedy popełnią jakiś błąd, doświadczą jakiegoś niepowodzenia czy obawiają się nadchodzącego wyzwania, starają się to ukryć. Obawiają się, że błędy czy niepowodzenia będą negatywnie rzutowały na ich wizerunek, na pracę, którą do tej pory wykonały. Rolą pedagogów, psychologów i rodziców jest wsparcie młodych ludzi w budowaniu odwagi do radzenia sobie z przeciwnościami czy wyzwaniami.
Dzieci często obawiają się lub nie potrafią mówić wprost o swoich niepowodzeniach czy obawach związanych z przyszłymi wyzwaniami. Jak pokazały testy wykonane przez ponad 30 osób pracujących zawodowo z dziećmi, karty Failowship „Dam radę!” ułatwiają przeprowadzanie takich rozmów, wspierając i dzieci i dorosłych.
Umiejętność zachowania spokoju i opanowania w obliczu niepowodzeń, a także wyciąganie z nich wniosków i zdolność uczenia się na własnych błędach, to ważne elementy odporności psychicznej, którą warto budować już w dzieciństwie. To również wzmocnienie odwagi i motywacji do osiągania celów i nie poddawania się łatwo.
Jak działają karty Failowship „Dam radę!” ?
Atrakcyjne grafiki i zaproponowane tematy kart pozwalają na pracę z metaforą, wcielanie się w postaci, skupienie na wybranych, wartościowych aspektach omawianego zdarzenia. Pytania znajdujące się z tyłu kart, mają charakter otwarty, dają przestrzeń do swobodnej refleksji czy rozmowy. Pozwalają określenie przez dziecko, co dla niego jest najważniejsze w tym, co się zdarzyło lub może się zdarzy. Nie ograniczają dzieci do odpowiedzi „tak” czy „nie”, ale dają przestrzeń do szerszego rozwinięcia tematu.
Karty Failowship „Dam radę!” to narzędzie, dzięki któremu możesz trudne zazwyczaj rozmowy z dzieckiem przeprowadzać w komfortowy sposób. Rozmowa na temat niepowodzeń może być okazją do wzmocnienia więzi z dzieckiem, budowania jego odporności psychicznej i stworzenia pozytywnego nastawienia do przyszłości.
Karty Failowship „Dam radę!” polecamy:
- Rodzicom – do wspólnych rozmów i ćwiczeń z dziećmi
- Nauczycielom – jako narzędzie wspierające zajęcia szkolne czy tematy podnoszone na godzinach wychowawczych
- Psychologom i terapeutom – do urozmaicenia i wzmocnienia prowadzonych zajęć
- Trenerom – do pracy z zespołem i indywidualnej
- Pracownikom bibliotek – jako pretekst do rozmowy o niepowodzeniach, sukcesach czy wyzwaniach bohaterów książek
Twórcy kart Failowship „Dam radę!”
Karty Failowship „Dam radę!” zostały stworzone w ramach działań statutowych Fundacji Dobra Porażka.
Za ich powstanie odpowiadają:
- Teresa Ulanowska – pedagog i socjolog, edukatorka Pozytywnej Dyscypliny, odpowiedzialna za merytoryczną stronę kart,
- Ula Lizak – logopedka, terapeutka dzieci z ASD, autorka popularnych grafik „Rozmowy Mamy Kurki”, autorka grafik i merytoryczna inspiratorka
- Jarek Łojewski – twórca kart Failowship dla dorosłych, porażkolog, założyciel Fundacji Dobra Porażka, pomysłodawca i producent kart.
Co powiedziały osoby, które miały już okazję pracować z kartami Failowship „Dam radę!”?
Karty Failowship „Dam radę!” to doskonałe narzędzie oparte o teorie psychologii pozytywnej. Stanowią pretekst do konstruktywnego spojrzenia na porażkę, jak na lekcję, z której można wyciągnąć wnioski, czegoś się nauczyć. Jednocześnie pokazują, jakimi zasobami dysponujemy, co mamy w posiadaniu, co nam pomaga w zrozumieniu trudnego doświadczenia, przeżyciu go, nazwaniu. Pozwalają na docenienie siebie i docenienie innych.– dr Anna Hildebrandt-Mrozek, Happiness at School (fragment rekomendacji)
Failowship „Dam radę!” to narzędzie, które bardzo ułatwia komunikację pomiędzy dzieckiem a nauczycielem, dzieckiem a dorosłym czy komunikację między dziećmi. One prowokują do wypowiedzi, zachęcają do słuchania. W grupach, w których pracuję, zauważyłam że te karty bardzo rozbudzają empatię, wczucie się w sytuację drugiej osoby. Pobudzają dzieci do wrażliwości. – dr Agnieszka Nowak–Łojewska, pedagog przedszkolny i wczesnoszkolny, nauczyciel akademicki (wypowiedź z Dnia Porażki 2023)
Odkrycie przez dzieci, że karty usprawniają komunikację, pomagają zobaczyć problem oczami innej osoby, umożliwiają wspólne generowanie rozwiązań, wzbudziło w nich bardzo pozytywne odczucia. – Jolanta, nauczycielka w szkole podstawowej
Często pracujemy na mocnych stronach dzieci, szukamy tylko tego co nam się udaje, a mniej uwagi poświęcamy naszym porażkom. Dzieci zobaczyły, że to wcale nie jest trudny temat, że można w sposób konstruktywny temat porażki przepracować. – Dorota, pedagog w poradni psychologiczno-pedagogicznej
Gdzie szukać więcej informacji o kartach Failowship „Dam radę!” i gdzie je kupić?
Strona poświęcona Failowship „Dam radę!”: https://failowship.pl/dzieci/
Sklep: https://failowship.pl/sklep/
Karty są przeznaczone do pracy indywidualnej, jeden-na-jeden oraz ćwiczeń w grupach. Zestawy zapakowane są w trwałe bawełniane woreczki. Karty są zalaminowane przyjemną w dotyku i trwałą folią, która chroni je przez szybkim zużyciem czy zabrudzeniem. W zestawie znajduje się:
- 26 kart: 23 karty do pracy nad różnymi aspektami omawianych problemów + 3 karty kontekstu
- Bawełniany woreczek
- załączone dwa rodzinne ćwiczenia na start; więcej opisów ćwiczeń dostępnych jest na stronie kart
- dostępna wersja językowa: polska