Failowship

Wspieranie dzieci w podejmowaniu wyzwań i uczeniu się na porażkach oparte o koncepcję psychologii pozytywnej.

Karty Failowship Dam radę!

oferują unikalne podejście do pomocy dzieciom w rozwijaniu odporności, inteligencji emocjonalnej i umiejętności rozwiązywania problemów.

Dzieci napotykając błędy lub niepowodzenia często starają się je ukryć, obawiając się, że mogą one negatywnie wpłynąć na ich wizerunek lub osiągnięcia. W takich sytuacjach wsparcie ze strony dorosłych – na przykład pedagogów, psychologów, terapeutów, rodziców – jest niezbędne. Karty te ułatwiają ważne rozmowy o życiowych wzlotach i upadkach, zmieniając każde doświadczenie w cenną lekcję rozwoju osobistego i sukcesu. Dzięki temu młodzi ludzie uczą się budować odwagę oraz zdolność radzenia sobie z wyzwaniami i przeciwnościami losu.

Kontekst pracy z kartami

Karty są zaprojektowane w sposób pozwalający na pracę w trzech kontekstach:

1

Przeżyte niepowodzenia

Ważne jest, aby o nich rozmawiać, nawet jeśli nie widać, że dziecko jest nimi dotknięte

2

Odniesione sukcesy

Ich doświadczanie i konsekwencje również mogą być trudne, stąd potrzeba dialogu na ten temat.

3

Przyszłe wyzwania

Przygotowanie do nich jest istotne i można je wspierać za pomocą kart.

Failowship Dam radę! polecamy do pracy z dziećmi:

Karty Failowship Dam radę! przeznaczone są do pracy z dziećmi do około 14 roku życia.
Do pracy ze starszym dziećmi polecamy „dorosłą” wersję kart Failowship opisaną tutaj.

Opinie

Cudowne rysunki, świetne hasła, inspirujące instrukcje, morze funkcjonalności, a co najważniejsze: możliwość odczarowania błędów, upatrywanych z reguły jak zło w czystym wydaniu. Karty te wspaniałe otwierają na rozmowy o błędach i porażkach, które, jeśli je przepracujemy, stają się dla nas jednym z największych skarbów.

Przemek Staroń, autor "Szkoły bohaterek i bohaterów", Nauczyciel Roku 2018

Karty Failowship kocham i używam podczas wielu okazji i procesów rozwojowych. Cudne rysunki, wymowne hasła, ciekawe instrukcje, bilion funkcjonalności, a przede wszystkim możliwość odczarowania błędów, upatrywanych często jak zło w czystym wydaniu, czynią je genialnym narzędziem!

Marta Młyńska, edukatorka, trenerka, szkoleniowczyni, twórczyni warsztatów i coachka

Failowship Dam radę! bardzo ułatwia komunikację pomiędzy dzieckiem a nauczycielem, dzieckiem a dorosłym czy między dziećmi. Karty prowokują je do wypowiedzi, zachęcają do słuchania. W grupach, w których pracuję, zauważyłam że te karty, bardzo rozbudzają empatię, wczucie się w sytuację drugiej osoby.

dr Agnieszka Nowak–Łojewska, pedagog, wykładowca

Karty Failowship Dam radę! to doskonałe narzędzie oparte o teorie psychologii pozytywnej. Stanowią pretekst do konstruktywnego spojrzenia na porażkę, jak na lekcję, z której można wyciągnąć wnioski, czegoś się nauczyć. Jednocześnie pokazują, jakimi zasobami dysponujemy, co mamy w posiadaniu, co nam pomaga w zrozumieniu trudnego doświadczenia, przeżyciu go, nazwaniu. Pozwalają na docenienie siebie i docenienie innych

dr Anna Hildebrandt-Mrozek, Happiness at School

Karty to brakujący element programów kształtujących kompetencje społeczne dzieci i młodzieży w erze wyścigu szczurów i ideologii sukcesu. Uczą nie tylko mierzyć się ze swoimi potknięciami, ale co najważniejsze spoglądać na nie jak na lekcje. Uczą myślenia przyczynowo-skutkowego, patrzenia z wielu perspektyw, wyciągania wniosków, analizowania, uczenia się na błędach innych, ale… przede wszystkim uczą rozmowy. 

dr Magdalena Hinc-Wirkus, pedagog specjalny, oligofrenopedagog, terapeuta SI
Często pracujemy na mocnych stronach dzieci, szukamy tylko tego co nam się udaje, a mniej uwagi poświęcamy naszym porażkom. Dzieci zobaczyły, że to wcale nie jest trudny temat, że można w sposób konstruktywny temat porażki przepracować.
Dorota, pedagog w poradni psychologiczno-pedagogicznej

Odkrycie przez dzieci, że karty usprawniają komunikację, pomagają zobaczyć problem oczami innej osoby, umożliwiają wspólne generowanie rozwiązań, wzbudziło w nich bardzo pozytywne odczucia.

Jolanta, nauczycielka w szkole podstawowej

Tak wyglądają nasze karty!

PRZÓD

Przedstawione grafiki i ich nazwy można użyć jako metafor do pracy nad omawianym zagadnieniem.
Przykładowo, korzystając z obrazka detektywa, można prowadzić dziecko przez proces rozwiązywania problemów, samorefleksji i uczenia się na własnych doświadczeniach, co jest ważnym elementem rozwoju emocjonalnego i poznawczego.

Można użyć metafory i cech detektywa, aby odkryć, co doprowadziło (w zależności od kontekstu rozmowy): do niepowodzenia lub do osiągnięcia sukcesu, albo czego dziecko powinno poszukać dookoła siebie, aby sprostać nadchodzącemu wyzwaniu?

TYŁ

Tu znajdują się wskazówki, podpowiedzi, sugestie w jaki sposób można wykorzystać daną kartę w rozmowie z dzieckiem. Są też przykłady pytań, która mogą pomóc rozpocząć czy rozwinąć rozmowę.

Miejmy świadomość, że dzieci mogą mieć trudność lub opór w odpowiedzi na niektóre z nich. Warto to uszanować i zaproponuj inne pytania, skorzystać z innej karty lub zapytać dziecko, o co ono by zapytało w kontekście danej karty i omawianego zdarzenia.

Podane wskazówki i pytania należy traktować jako inspirację. Warto wykorzystać własne pomysły na sposób pracy z kartami czy pytania.

Zestaw kart Failowship do pracy z dziećmi to:

Rozmowa o kartach Failowship do pracy z dziećmi
na Dniu Porażki 2023

Wybierz fragment filmu klikając w odpowiednią część paska postępu

Twórcy kart

Teresa Ulanowska

odpowiedzialna za merytoryczną stronę kart, pedagog i socjolog, edukatorka Pozytywnej Dyscypliny

Ula Lizak

autorka grafik i merytoryczna inspiratorka, logopedka, terapeutka dzieci z ASD, autorka popularnych grafik „Rozmowy Mamy Kurki”

Jarek Łojewski

pomysłodawca i producent kart, twórca kart Failowship dla dorosłych, porażkolog, założyciel Fundacji Dobra Porażka

Zapisz się do newslettera i bądź na bieżąco