Ważne jest, aby o nich rozmawiać, nawet jeśli nie widać, że dziecko jest nimi dotknięte
Ich doświadczanie i konsekwencje również mogą być trudne, stąd potrzeba dialogu na ten temat.
Przygotowanie do nich jest istotne i można je wspierać za pomocą kart.
Karty Failowship Dam radę! przeznaczone są do pracy z dziećmi do około 14 roku życia.
Do pracy ze starszym dziećmi polecamy „dorosłą” wersję kart Failowship opisaną tutaj.
Cudowne rysunki, świetne hasła, inspirujące instrukcje, morze funkcjonalności, a co najważniejsze: możliwość odczarowania błędów, upatrywanych z reguły jak zło w czystym wydaniu. Karty te wspaniałe otwierają na rozmowy o błędach i porażkach, które, jeśli je przepracujemy, stają się dla nas jednym z największych skarbów.
Karty Failowship kocham i używam podczas wielu okazji i procesów rozwojowych. Cudne rysunki, wymowne hasła, ciekawe instrukcje, bilion funkcjonalności, a przede wszystkim możliwość odczarowania błędów, upatrywanych często jak zło w czystym wydaniu, czynią je genialnym narzędziem!
Failowship Dam radę! bardzo ułatwia komunikację pomiędzy dzieckiem a nauczycielem, dzieckiem a dorosłym czy między dziećmi. Karty prowokują je do wypowiedzi, zachęcają do słuchania. W grupach, w których pracuję, zauważyłam że te karty, bardzo rozbudzają empatię, wczucie się w sytuację drugiej osoby.
Karty Failowship Dam radę! to doskonałe narzędzie oparte o teorie psychologii pozytywnej. Stanowią pretekst do konstruktywnego spojrzenia na porażkę, jak na lekcję, z której można wyciągnąć wnioski, czegoś się nauczyć. Jednocześnie pokazują, jakimi zasobami dysponujemy, co mamy w posiadaniu, co nam pomaga w zrozumieniu trudnego doświadczenia, przeżyciu go, nazwaniu. Pozwalają na docenienie siebie i docenienie innych
Karty to brakujący element programów kształtujących kompetencje społeczne dzieci i młodzieży w erze wyścigu szczurów i ideologii sukcesu. Uczą nie tylko mierzyć się ze swoimi potknięciami, ale co najważniejsze spoglądać na nie jak na lekcje. Uczą myślenia przyczynowo-skutkowego, patrzenia z wielu perspektyw, wyciągania wniosków, analizowania, uczenia się na błędach innych, ale… przede wszystkim uczą rozmowy.
Odkrycie przez dzieci, że karty usprawniają komunikację, pomagają zobaczyć problem oczami innej osoby, umożliwiają wspólne generowanie rozwiązań, wzbudziło w nich bardzo pozytywne odczucia.
Można użyć metafory i cech detektywa, aby odkryć, co doprowadziło (w zależności od kontekstu rozmowy): do niepowodzenia lub do osiągnięcia sukcesu, albo czego dziecko powinno poszukać dookoła siebie, aby sprostać nadchodzącemu wyzwaniu?
Tu znajdują się wskazówki, podpowiedzi, sugestie w jaki sposób można wykorzystać daną kartę w rozmowie z dzieckiem. Są też przykłady pytań, która mogą pomóc rozpocząć czy rozwinąć rozmowę.
Miejmy świadomość, że dzieci mogą mieć trudność lub opór w odpowiedzi na niektóre z nich. Warto to uszanować i zaproponuj inne pytania, skorzystać z innej karty lub zapytać dziecko, o co ono by zapytało w kontekście danej karty i omawianego zdarzenia.
Podane wskazówki i pytania należy traktować jako inspirację. Warto wykorzystać własne pomysły na sposób pracy z kartami czy pytania.
Wybierz fragment filmu klikając w odpowiednią część paska postępu
odpowiedzialna za merytoryczną stronę kart, pedagog i socjolog, edukatorka Pozytywnej Dyscypliny
autorka grafik i merytoryczna inspiratorka, logopedka, terapeutka dzieci z ASD, autorka popularnych grafik „Rozmowy Mamy Kurki”
pomysłodawca i producent kart, twórca kart Failowship dla dorosłych, porażkolog, założyciel Fundacji Dobra Porażka